Verloren spullen krijgen goede bestemming

Voor het eerst gaan gevonden voorwerpen, die zijn ingeleverd bij recepties op de campus, een duurzamere toekomst tegemoet. Vergeten jassen, handdoeken of Doppers worden opgehaald door goededoelenorganisatie Terre des Hommes. TU/e Facility Management Center (FMC) heeft alle spullen verzameld en draagt alles met een opgeruimd gevoel over.

foto Marie-José van Oers

Het zijn niet alleen flesjes, fietssleutels en handschoenen die gevonden worden op de campus. Bij recepties worden ook geregeld sieraden, leesbrillen en oortjes ingeleverd, en FMC-medewerker Marta Pawlak weet dat er zelfs officiële documenten als paspoort, rijbewijs en eens een verblijfsvergunning zijn gevonden. “Toen een zijden sjaal, gevonden in Matrix, terugkwam bij de eigenaar, was zij zó blij. De emotionele waarde is soms heel groot.” En dan denkt ze ook aan het horloge van de overleden opa van een student, die op een wasbak was blijven liggen. Ook terug.

Maar niet alle TU/e’ers weten waar ze iets verloren zijn of komen op het idee naar een receptie te gaan om te vragen of hun paraplu of handschoen misschien gevonden is. Sinds oktober zet FMC die voorwerpen op iLost.co, een digitaal platform waar te zien is wat er gevonden is en bij welke receptie je het na een terechte claim kunt ophalen.

Container

“De afgelopen vijf maanden zijn er 700 items op iLost gezet, en daarvan zijn er 200 bij de eigenaar teruggekomen”, zegt Ruud Rijkers, facilitair accountmanager. “De wetgeving wil dat we spullen met een waarde lager dan 450 euro drie maanden bewaren. Daarna mag je ze afvoeren en voorheen ging alles naar een afvalverwerkingsbedrijf. Spullen met een hogere waarde dragen we over naar de beveiliging, die verplicht is het 1 jaar te bewaren.”

Maar omdat de TU/e streeft naar een afvalvrije campus, en gewoon omdat het zonde is bruikbare spullen weg te gooien, bedacht FCM een plan. Pawlak: “We zochten een goed doel en kwamen uit bij Terre des Hommes, een organisatie die uitbuiting van kinderen wil voorkomen. Het geld dat zij verkrijgen door het verkopen van onze gevonden voorwerpen in hun kringloopwinkel aan de Leenderweg, gebruiken ze daarvoor.” Pawlak heeft medewerkers van  Terre des Hommes bij de kennismaking een rondleiding over de campus gegeven. “Zij waren erg onder de indruk en zijn heel blij dat we aan hen gedacht hebben. Nu ik ze heb laten zien dat Doppers helemaal uit elkaar te halen zijn voor hygiënische schoonmaak, willen ze die ook graag meenemen.”

Sportkleding

Bij het Studentensportcentrum blijven geregeld handdoeken, schoenen en shirts liggen. Die worden als ze nat zijn, van douchewater of zweet, gewassen door een extern wasbedrijf. De kringloopwinkel is heel blij met de sportkleding. Deze maal krijgen ze twee volle vuilniszakken.

De afspraak die FMC met de hulporganisatie maakte is dat zij, afhankelijk van de hoeveelheid, de spullen tussen de twee- en viermaal per jaar komen halen. Voor de TU/e geldt niet; hoe meer, hoe beter. “Het is natuurlijk beter wanneer er minder spullen verloren worden en/of meer worden teruggevonden”, zegt Rijkers.

Donderdag is alles opgehaald bij het verzamelpunt BBC. Zie hoofdfoto.