Jazzvereniging organiseert gratis jazzfestival

Studentproof, de jazzvereniging van de TU/e, bestaat dit jaar alweer 35 jaar. En dat verdient een feestje, vinden ze. Heel de maand mei staat in het teken van de verenigingsverjaardag met als grote afsluiter: een (gratis) jazzfestival op 25 mei.

foto Arne Lubbers

De TU/e huist op dit moment drie muziekverenigingen. Quadrivium voor klassieke muziek, Modern voor moderne muziek en Studentproof voor alle jazz-gerelateerde genres. “Eerst was er alleen Quadrivium. Er was toen een big band die onafhankelijk wilde worden en daar is Studentproof uit voorgekomen”, legt Joost Brandes uit, Activity Commissioner bij Studentproof en saxofonist.

Lange tijd behoorde Studentproof tot de kleinere verenigingen, maar over de afgelopen vier jaar is het ledenaantal meer dan verdubbeld. “Voor corona hadden we vijftig leden en dat zijn er nu rond de 125, het is hard gegroeid dus”, zegt Brandes trots. Die groei is volgens hem te danken aan een aantal grote evenementen zoals ‘Whiskey & Jazz’ en ‘Gin & Jazz’ waar bezoekers proeverijen konden doen onder het genot van - uiteraard - jazzmuziek. “Dit heeft voor veel publiciteit gezorgd, ook bij heel veel mensen die ons daarvoor nog niet kenden”, vertelt Emilia Beńke, secretaris van Studentproof en pianist. Daarnaast speelt het groeiende aantal Studenproof-bandjes volgens haar een rol. “We hebben er nu veertien, waarvan er veel eigen optredens hebben. Dit helpt ook met onze bekendheid.”

Vier keer feest

De lustrummaand bestaat uit een viertal activiteiten. Een gala, een cantus, een jamsessie en het jazzfestival. De eerste twee activiteiten zijn alleen voor leden of oud-leden, maar tijdens de jamsessie en het festival is iedereen welkom; lid, niet-lid, TU/e-er en niet-TU/e-er. Sterker nog: er is een hoe-meer-zielen-hoe-meer-vreugdbeleid, dus neem vooral je vrienden mee benadrukt Brandes.

Jamsessie

De jamsessie zal 1 mei om 20.00u van start gaan bij ‘Fifth NRE’, en dient als opening van de lustrummaand. “Het wordt een beetje zoals onze maandelijkse jamsessies bij Hubble, maar dan net iets groter en specialer vanwege het lustrum”, legt Beńke uit. “Iedereen is vrij om op het podium te komen en mee muziek te maken.” Maar lekker achterover leunen en luisteren mag natuurlijk ook. Volgens zowel Brandes als Beńke zijn de jamsessies van Studentproof de perfecte plek om de vereniging te leren kennen. “Dat is wat mij heeft geïnspireerd om bij Studentproof te komen”, vertelt Brandes. Je hoeft overigens niet geleerd te zijn in klassieke jazz om je bij de jazzvereniging aan te sluiten. “We rekken het genre een beetje op, zo lang het maar jazz-gerelateerd is”, aldus Beríke.

Een kaartje voor de jamsessie is helemaal gratis. Kaartjes zijn te reserveren via deze link.

Het eerste Studentproof jazzfestival

De maand wordt groots afgesloten in ‘Microstad’ met het allereerste Studentproof-jazzfestival 'Jazzed Up'. “Tijdens ‘Gin & Jazz’ vorig jaar waren er 650 bezoekers. We verwachten dat het festival dit record gaat verbreken”, aldus Beńke. De line-up bestaat uit veertien bands: twaalf uit de Studentproof-pool en twee externe. “De externe bands zijn de Eindhovense big band - Eindhoven Jazz Orchestra - en De Baron”, vertelt Brandes. “De Baron heeft Studium Generale voor ons gesponsord. Van wat ik heb gehoord kunnen zij echt een feestje bouwen.”

Net als de jamsessie is ook het festival gratis en voor niets te bezoeken, je hoeft alleen je kaartje te reserveren. Dat kan via deze link.